Vrienden van Avond


 Skulpers met brassband een geslaagde combinatie             
                            
De tweejaarlijkse Vriendenavonden van het Castricumse Shantykoor de Skulpers kunnen rekenen op een grote publieke belangstelling. Naast het koor zijn er ook altijd instrumentale gasten. Ditmaal was Backum Brass uitgenodigd, de brassband van muziekvereniging Emergo. Het koorprogramma voor de pauze werd een muzikale wereldreis. Belangrijk is dat bij het enthousiaste zingen het aspect dynamiek niet wordt verwaarloosd zoals bleek bij het openingslied 'Bakkum aan Zee'.

Voorzangers
'Fields of Athenry', een Ierse protestsong tegen de Britse overheersing, werd bezielend  vertolkt met een opvallend mooie solo. In de Shantywereld heten solisten voorzangers. De kwaliteit van de overige solisten was echter niet altijd optimaal, ook door onduidelijke dictie en articulatie. Een evergreen als 'Irish Rover' het mystieke verhaal over een scheepswratk, mocht niet ontbreken. De Skulpers treden altijd op met drie accordeonisten. Ook ditmaal stond dit trio garant voor een verzorgde begeleiding.
De brassband heeft zich tijdens de afgelopen jaren ontwikkeld tot een uitnemend ensemble. Sinds 2015 geleid door de jonge enthousiaste dirigent Vincent Verhage. De klankkleur van de brassband is duidelijk aanwezig met prachtig spel op de es-cornet, transparant in de middengroep en accuraat en stuwend slagwerk. Dynamische contrasten werden geŽxposeerd bij 'The home of legends' van Paul Cooper en techniekbij 'Riverdance', fraai bewerkt door Bill Whelan. Maartje Cameraat die de flugelhorn (bugel) bespeelt, braht expressief met delicate ondersteuning van de band het befaamde, origineel voor gitaar geschreven, 'Concierto de Aranjuez'van Joaquin Rodrigo ten gehore. Ook met een originele Engelese mars als 'The Britisch Bandsman'creŽerde de band een stijlvol intermezzo.

Outfit
De Skulpers zijn veelzijdig. Na de pauze in een andere outfit geen Shanty's, maar Nederlands repertoire met deels begeleiding van accordeons  en brassband met professionele arrangementen van orkestlid René Breetveld. In bijzondere versies werden bekende songs gepresenteerd van Nederlandse vocalisten/songwriters als Boudewijn de Groot ( een speels 'Malle Babbe') en het indringende 'Laat me' van Ramses Shaffy. Zelfs André van Duin was present met de vrolijke compositie 'Als de zon schijnt' terwijl het gevoelvolle lied 'Het dorp', befaamd door de uitvoering van Wim Sonneveld, ook de revue passeerde.
Flitsend was zeker orkestlid Paul Bijman als rapper bij de vertolking door de band van het effectvolle 'Clash' van Simon Robson. De toelichtingen van Cleem Kos waren functioneel en geestig.
                                                                                      Cees Brugman